„Agile” znaczy „zwinny”. Dlaczego warto zainteresować się agile marketingiem?

Agile marketing dąży do uzyskania lepszych efektów niższym kosztem i w krótszym czasie. Jest to marketing szybki, ale nie pospieszny; inten...

Agile marketing dąży do uzyskania lepszych efektów niższym kosztem i w krótszym czasie. Jest to marketing szybki, ale nie pospieszny; intensywny, ale nie chaotyczny. Jak działają jego mechanizmy i dlaczego warto się nim zainteresować?

Rozpoznanie potrzeby, poszukiwanie informacji, porównanie opcji, decyzja o zakupie, zachowanie po dokonaniu zakupu – to droga, którą pokonuje każdy konsument. Agile marketing pomaga w przeprowadzeniu go przez każdy z tych etapów, aż do celu określonego przez zleceniodawcę, w ramach krótkich, szybkich i dynamicznych kampanii. Za jego skuteczność odpowiada sześć czynników.

1. i 2. Wiedza oraz mała strategia


Choć marketing to branża kreatywna, agile marketing celuje przede wszystkim w mierzalność. Jego istotą jest osiąganie wymiernych wyników, unika się zatem wszelkiej abstrakcji, bardziej niż w twórcze rozwiązania inwestując w rozwiązania pewne, zbadane i skuteczne. Nie można jednak powiedzieć, że pomysłowość całkowicie ustępuje miejsca wiedzy; błyskotliwość nadal jest ważna, lecz „twórcza odwaga” jest celowo trzymana w ryzach. W dłuższej perspektywie jest to opłacalne podejście – między innymi dlatego, że myślenie strategiczne jest w nowoczesnym marketingu niezwykle trudne. To sprawia, że od solidnego planu ważniejsza jest szybka adaptacja.

Prędkość informacji jest ogromna. Bardzo wiele dzieje się w bardzo krótkim czasie. Dzięki Internetowi komunikacja na linii firma-klient jest łatwa, tania i szybka. Błyskawiczne muszą być także reakcje konkurencji, lecz utrudnia je natłok informacji płynących z różnych kanałów, zwłaszcza social media. Nadążenie za wszystkim, uporządkowanie informacji i wyznaczenie ścieżki działania, która nie zdezaktualizuje się po kilku dobach, wydaje się niemożliwe. Na szczęście jest tylko bardzo trudne.

Agile marketing dąży do optymalizacji: w jego ramach budżet jest wykorzystywany maksymalnie efektywnie. Z tego powodu działania zaczynają się od małej strategii, w ramach której wyznaczane są cele i następuje podział obowiązków. W tej fazie kluczowe jest realistyczne podejście: nie wszystko da się osiągnąć w ciągu kilku tygodni, zwłaszcza biorąc pod uwagę ograniczony budżet. Należy wyznaczyć priorytety, aby nie poświęcać środków na cele, które albo nie mogą być zrealizowane w stu procentach, albo są stosunkowo mało istotne i stoją na przeszkodzie w osiągnięciu celów bardziej korzystnych.

3. i 4. Szybka realizacja oraz testowanie


Agile marketing to marketing dynamiczny; kampania jest rozłożona zwykle nie dłużej niż na sześć miesięcy. Aby zwiększyć jej skuteczność, jest ona realizowana w ramach procesu podobnego do produkcji oprogramowania komputerowego. Jego głównym założeniem jest podzielenie ekipy na osoby kluczowe i wspomagające. Aby usprawnić pracę i uniknąć informacyjnego szumu, w planowaniu i analizie działań biorą udział tylko ludzie kluczowi. Nad sprawnym przebiegiem wszystkich prac pełni pieczę osoba „neutralna”, która nie angażuje się w sam marketing, lecz dba o jego koordynację.

Mimo tego w agile marketingu nikt nie udaje, że zna najlepsze rozwiązanie. Poszczególne narzędzia czy metody sprawdzane są w praktyce już podczas trwania kampanii - co może w pierwszej chwili wydać się ryzykowne, ale w rzeczywistości jest elementem praktycznego, analitycznego podejścia. Krótkie projekty typu agile mają na celu wyłonienie skutecznych rozwiązań i stosowanie ich z coraz większą świadomością, aż do osiągnięcia maksymalnej skuteczności. „Ambitne porażki” są nieakceptowalne; wystrzega się wspomnianej już twórczej odwagi, która równa się wysokiemu ryzyku inwestycyjnemu. Agile marketing jest bezpieczny z finansowego punktu widzenia – właśnie dzięki ciągłym testom, które pozwalają natychmiast wychwycić błędy rozumowania.

5. i 6. Ocena efektywności oraz optymalizacja


W przypadku agile marketingu ocena efektywności dokonywana jest codziennie. Codziennie bowiem praca zaczyna się od spotkania, na którym analizowane są wydarzenia ostatniego dnia. Na ich podstawie weryfikuje się plany na dziś, reagując na ewentualne nieprzewidziane problemy. Każdy dzień także kończy się podsumowaniem i oceną skuteczności działań. Sprawdza się stosunek rzeczywistych postępów prac do postępów założonych i w razie potrzeby nanosi poprawki do planu. Jednocześnie ma miejsce koordynacja działów pracujących w oderwaniu od siebie. Warto dodać, że istnieje wyraźny podział na analizę tego, co zostało zrobione, oraz tego, jak to zostało zrobione.

Optymalizacja działań dokonywana jest na bieżąco – właśnie dzięki nieustannej analizie postępów i skuteczności prac. Ale to nie wszystko: po każdej ukończonej kampanii agile marketingowej – w optymalnym modelu współpracy ze zleceniodawcą – zaczyna się kolejna, realizowana z większą świadomością, a co za tym idzie – z większą skutecznością. To znaczy, że ocenia się i optymalizuje również pomiędzy kampaniami, analizując w szerszej perspektywie, na poczet przyszłych działań.

Korzyścią płynącą z takiego podejścia jest zwiększona produktywność i efektywność - cele osiągnięte dzięki stopniowemu poznawaniu narzędzi i natychmiastowemu adaptowaniu się do zachodzących zmian. I to właśnie oznacza człon „agile” w agile marketingu: zwiększenie wydajności dzięki pogłębianiu wiedzy, niezwłocznemu reagowaniu i sprawnej komunikacji.

COMMENTS

Nazwa

5Why agile agile marketing budowanie relacji kaizen klient mailing marketing metodologia planowanie reklama
false
ltr
item
Creaktive - Jesteśmy Zmianą - blog reklamowy: „Agile” znaczy „zwinny”. Dlaczego warto zainteresować się agile marketingiem?
„Agile” znaczy „zwinny”. Dlaczego warto zainteresować się agile marketingiem?
Creaktive - Jesteśmy Zmianą - blog reklamowy
http://blog.creaktive.pl/2014/11/agile-znaczy-zwinny-dlaczego-warto.html
http://blog.creaktive.pl/
http://blog.creaktive.pl/
http://blog.creaktive.pl/2014/11/agile-znaczy-zwinny-dlaczego-warto.html
true
5170805802842096299
UTF-8
Nie znaleziono postów ZOBACZ WSZYSTKIE Czytaj więcej Odpowiedz Anuluj odpowiedź Usuń Strona główna STRON POSTÓW Zobacz wszystkie POLECANE DLA CIEBIE ETYKIETA ARCHWIUM Szukaj WSZYSTKIE POSTY Nie znaleziono postów zgodnych z zapytaniem Back Home Niedziela Poniediałek Wtorek Środa Czwartek Piątek Sobota Nie Pon Wt Śr Czw Pt Sob Styczeń Luty Marzec Kwiecień Maj Czerwiec Lipiec Sierpień Wrzesień Październik Listopad Grudzień Sty Lut Mar Kwi Maj Cze Lip Sie Wrz Paź Lis Gru prze chwilą 1 minutę temu $$1$$ minut temu 1 godzinę temu $$1$$ godzin temu Wczoraj $$1$$ dni temu $$1$$ tygodni temu ponad 5 tygodni temu Obserwujący Obserwuj ZAWARTOŚĆ ZABLOKOWANA Udostępnij by odblokować Zaznacz cały kod Skopiuj cały kod Cały kod został skopiowany do schowka Nie udało się skopiować kodu / tekstu - proszę użyć skrótu [CTRL]+[C] aby skopiować